Igrzyska dzieci, Igrzyska młodzieży, Licealiada. Przepisy gry koszykówka 3×3 – rok szkolny 2021/22, modyfikacja.

Uczestnictwo/przepisy gry:

  • w zawodach biorą udział drużyny dziewcząt i chłopców,
  • drużyna składa się z 4 zawodników (3 zawodników na boisku i 1 zmiennik),
  • mecze rozgrywane będą na boisku do koszykówki 3×3 z jednym koszem (wysokość – 3,05 m.). Boisko ma wyznaczoną linię rzutów wolnych, odległość: igrzyska dzieci – 4 m., igrzyska młodzieży szkolnej oraz licealiada – 5,80 m., linię rzutów za 2 punkty – 6,75 m. oraz „półkole bez szarży”.
  • rozgrywki dziewcząt i chłopców odbywać się będą z zastosowaniem piłek do koszykówki: igrzyska dzieci – rozmiar nr. 5, igrzyska młodzieży i licealiada – oficjalna piłka do gry w koszykówkę 3×3, rozmiar 6,
  • zespół sędziowski składać się będzie z jednego lub dwóch sędziów boiskowych oraz sędziów stolikowych,
  • rzut monetą zdecyduje o tym, której drużynie przyznane zostanie posiadanie piłki na rozpoczęcie meczu. Drużyna, która wygra losowanie ma prawo wybrać posiadanie piłki na rozpoczęcie meczu lub przed rozpoczęciem ewentualnej dogrywki,
  • czas gry wynosić będzie: igrzyska dzieci – 8 minut, igrzyska młodzieży i licealiada – 10 min. Zegar czasu gry będzie zatrzymywany podczas sytuacji martwej piłki oraz podczas rzutów wolnych,
  • drużyna musi oddać rzut do kosza w ciągu 12 sekund. Gra na zwłokę lub zaniechanie aktywnej gry jest błędem. Jeżeli boisko nie jest wyposażone w zegar odmierzający czas do rzutu i drużyna nie stara się zakończyć akcji rzutem do kosza, sędzia udziela tej drużynie ostrzeżenia rozpoczynając odliczanie ostatnich pięciu (5) sekund akcji,
  • drużyna, która zdobędzie jako pierwsza 21 lub więcej punktów wygrywa mecz przed upływem czasu (dotyczy regulaminowego czasu gry),
  • jeżeli na koniec regularnego czasu gry wynik pozostaje nierozstrzygnięty, zostanie rozegrana dogrywka. Przed rozpoczęciem dogrywki będzie miała miejsce jednominutowa przerwa,
  • drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 2 punkty w dogrywce, wygrywa mecz,
  • drużyna podlega karze za faule drużyny po tym, jak popełniła 6 fauli. Faule popełnione w trakcie akcji rzutowej w polu wewnątrz łuku będą karane jednym rzutem wolnym, a popełnione w trakcie akcji rzutowej z pola za łukiem będą karane dwoma rzutami wolnymi,
  • faule popełnione w trakcie akcji rzutowej, po której piłka wpada do kosza po rzucie z gry, karane są dodatkowym jednym rzutem wolnym,
  • siódmy, ósmy i dziewiąty faul drużyny zawsze będzie karany dwoma rzutami wolnymi, kolejne faule karane są dwoma rzutami oraz posiadaniem piłki,
  • nie przyznaje się rzutów za faul w ataku,
  • zmiana posiadania piłki przez którąkolwiek z drużyn, następująca po sytuacji martwej piłki (aut, faul), musi rozpocząć się wymianą piłki (pomiędzy zawodnikami obrony oraz ataku) za łukiem, na szczycie boiska (tzw. check ball),
  • za faul techniczny przyznaje się jeden rzut wolny,
  • za faul niesportowy przyznaje się dwa rzuty wolne,
  • po ostatnim rzucie wolnym wynikającym z kary za faul techniczny lub niesportowy gra zostanie kontynuowana poprzez wymianę piłki za łukiem, na szczycie boiska (tzw. check ball);
  • po celnym rzucie z gry lub ostatnim rzucie wolnym grę wznawia drużyna, która nie zdobyła punktów, poprzez wykozłowanie lub podanie piłki do partnera znajdującego się poza łukiem,
  • przeciwnik może bronić podczas wyprowadzania lub podawania piłki za łuk (poza „półkolem bez szarzy”),
  • po niecelnym rzucie z gry lub ostatnim rzucie wolnym, jeśli drużyna ataku zbierze piłkę, może kontynuować grę. Jeśli drużyna obrony zbierze piłkę to musi wyprowadzić ją za łuk,
  • po przechwyceniu lub zablokowaniu piłki należy wyprowadzić piłkę za łuk,
  • w sytuacji rzutu sędziowskiego piłkę przyznaje się drużynie obrony,
  • zawodnik, który popełni dwa faule niesportowe zostaje zdyskwalifikowany, drużynie przeciwnej przyznaje się dwa rzuty wolne i posiadanie piłki,
  • zawodnik, który popełnił dwa (2) faule niesportowe (nie ma zastosowania do fauli technicznych) zostanie zdyskwalifikowany przez sędziów z udziału w meczu i może zostać zdyskwalifikowany z całego wydarzenia przez organizatora,
  • zmiany mogą być dokonane przez którąkolwiek z drużyn, podczas gdy piłka staje się martwa, przed wymianą piłki pomiędzy zawodnikami drużyny ataku i obrony (tzw. check-ball) lub przed rzutem wolnym. Zmiany mogą odbywać się jedynie poza linią końcową, naprzeciwko kosza i nie wymagają one jakiegokolwiek działania ze strony sędziów,
  • każda drużyna ma prawo do jednej, 30-sto sekundowej, przerwy na żądanie. Jakikolwiek zawodnik może poprosić o przyznanie przerwy na żądanie podczas sytuacji martwej piłki.